Dezaburire rapidă geamuri mașină iarna

Pe scurt, pentru a dezaburi rapid geamurile iarna:
  • pornește aerul condiționat (da, iarna!) și setează căldura la maxim
  • pornește ventilația la maximul suportat, orientată să bată pe parbriz și geamurile relevante
  • pornește rezistența de desaburire (ortografie incorectă) pentru geamul din spate (și oglinzi după caz)
  • pentru un efect mai accentuat, după 5 minute de la pornirea A/C poți seta și recircularea aerului; atenție să oprești aerul condiționat la minim 5 minute după oprirea recirculării, altfel geamurile se reaburesc instantaneu
Pe lung:

Din experiență știm că aburirea geamurilor este mai frecventă iarna și atunci când există multe persoane în mașină. Explicația este că aburirea geamurilor se întâmplă atunci când există concomitent două condiții: geamul este foarte rece și există prea mulți vapori de apă în aer (relativ la temperatura geamului). Dezaburirea trebuie să acționeze către unul sau ideal ambii factori.

1. Căldura orientată asupra geamurilor face ca apa de pe geam să aibă tendință mai mare de evaporare decât de condensare. Știm din experiență că odată încălzită mașina, geamurile nu mai sunt la fel de aburite precum în momentul urcării în mașină.

2. Aerul condiționat acționează asupra cantității de vapori din aer în incinta mașinii. Ventilația trece aerul întâi prin elementul de răcire, unde vaporii de apă condensează. Apoi aerul este trecut prin elementul de încălzire, unde aerul este reîncălzit, obținând un aer cald și uscat, ideal pentru dezaburire. La mașinile cu "climă" (vezi "Climatronic") poate exista un buton "Max + simbol dezaburire" care să prevină dezactivarea automată a A/C atunci când setezi o temperatură mare.

3. Ventilația în sine are și ea un efect (ceva mai modest) asupra geamurilor aburite. Chiar un curent de aer rece și nu foarte uscat, dar puternic, face ca aburul de pe geamuri să dispară local. Este efectul vântului asupra rufelor la uscat, favorizează evaporarea. Efectul însă dispare aproape instantaneu după oprirea curentului de aer, spre deosebire de căldură și aer uscat (prin A/C) care au efect mai de durată.

4. Recircularea poate crește eficiența dezaburirii împreună cu aerul condiționat, însă trebuie luate niște precauții. De obicei aerul de la ventilație vine din afara mașinii (asigurând și aport de oxigen). Prin recirculare, aerul umed din mașină va fi tras prin elementul de aer condiționat unde apa condensează și va fi pompat înapoi în mașină, uscat. De asemenea, când este foarte rece afară, aerul din mașină va fi încălzit un pic mai ușor decât cel venit din exterior. În aparență este situația ideală, însă trebuie înțelese câteva riscuri:

  • Recircularea fără aer condiționat duce la creșterea aburirii geamurilor, acumulând în aer toți vaporii expirați de șofer și pasageri. Dacă aerul condiționat nu este pornit sau nu s-a răcit încă, recircularea este metoda sigură de a aburii și mai tare geamurile. Aproape întotdeauna aerul de afară este ceva mai uscat decât aerul din mașină (cu excepția situației de ceață poate).
  • La pornirea mașinii, atât aerul condiționat cât și căldura nu au avut timp să-și atingă temperatura de funcționare (foarte rece, respectiv foarte cald). Dacă aerul nu condensează încă foarte tare în instalația de aer condiționat, este mai eficient să bagi aer uscat de afară (mai ales când este ger) decât să recirculi aerul umed din interior. Dacă recircularea pare să nu ajute, trebuie oprită și re-încercat după câteva minute. În general recircularea nu ajută în primele minute după pornire, pe perioada de timp în care vara nu ai fi avut rece de la A/C.
  • Atunci când sunt multe persoane în mașină, producând multă umiditate prin respirație, iar aerul condiționat a avut timp să producă rece, ajută foarte tare recircularea - condensând vaporii din mașină. Dacă în mașină s-a făcut cald dar totuși geamurile sunt aburite atunci recircularea este foarte benefică (dar atenție la oxigen). De asemenea, atunci când afară este foarte umed (ceață sau ploaie) de obicei ajută mult recircularea.
  • Păstrarea recirculării aerului pentru mai mult de 10-20 minute poate duce pe lângă miros neplăcut la sărăcirea în oxigen a aerului din mașină, producând amețeli și dureri de cap, rareori leșin.
  • Reculul recirculării. Atenție, nu trebuie oprit aerul condiționat înainte de oprirea recirculării. Riscul este ca vaporii condensați pe elementul de aer condiționat să scape liberi înapoi în mașină, producând o aburire instantanee. Procedura optimă este să scoți recircularea păstrând aerul condiționat în funcțiune încă câteva minute. În acest timp aerul mai uscat de afară va mătura treptat mare parte dintre vapori (cei care nu cad și sunt eliminați sub mașină). La oprirea aerului condiționat va trebui să fi rămas suficient de puțină apă pe elementul rece pentru a nu re-aburi parbrizul.
Notă: dacă la oprirea A/C aburirea re-apare atunci reduceți viteza sau chiar opriți și reporniți de urgență A/C. De obicei poți opri aerul condiționat atunci când geamurile devin suficient de calde pentru a "suporta" o cantitate mai mare de vapori în aer fără să îi condenseze.

P.S. Soția mi-a cerut o rețetă scrisă pentru dezaburire mașină, așa că îi dedic acest articol, în speranța că poate fi de folos și altora. Am un articol unde scriu mai în detaliu despre umiditatea aerului.


P.S Articole și mai interesante scrise de mine în engleză:

Philosophy of everything

Comentarii

  1. daca ventilatia nu isi face efectul suficient de repede, o laveta uscata si absorbanta ajuta (prin indepartarea initiala a unei parti din condens, facand procesul ulterior mai simplu);

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Comentarii?