Când ar trebui circulat spre centrul drumului?

Pe scurt: ar fi benefic să se circule pe banda dinspre centrul drumului pe pasaje suspendate (Basarab, Grant) și pe șosele cu separatoare fizice de benzi. Asta permite mai ușor accesul de pe străzile laterale, fluidizând traficul.

Asta nu e contrar legii?

Legal, mașinile ar trebui să ocupe benzile de circulație începând cu banda de la marginea drumului. Menirea acestei reguli este să lase banda de pe centrul drumului cât mai liberă.

Contrar literei legii, voi argumenta că este mai benefic în anumite situații să se circule preponderent pe centrul drumului. De exemplu pe pasajele denivelate Basarab și Grant, circulația spre centrul drumui permite celor care se urcă pe pod să intre pe prima bandă mult mai ușor.

De asemenea, pe șosele cu separatoare fizice pe centrul drumului, dacă mașinile ar circula spre centrul drumului ar face mai ușoară intrarea mașinilor din lateral - fără a încetini coloana.

De ce există regula de a circula pe banda laterală?

Să vedem la ce folosește faptul că banda dinspre centru ar fi mai liberă:

Depășiri. Teoretic banda dinspre centrul drumului este dedicată mașinilor care depășesc - deci care circulă cu viteză mai mare. Aceste nu este însă un argument în sine pentru ca banda din centru să fie cea dedicată vitezei. Am putea argumenta că este mai ușor să te asiguri când ieși de pe bandă pe partea stângă. Dar la intrarea pe banda din margine trebuie oricum să te asiguri pe partea dreaptă. Argumentul că permite sensului contrar să facă depășiri nu este foarte bun - dacă sunt două benzi pe sens nu ar trebui să trebuiască încălcat sensul opus. Un pic de argument ar fi că mașinile care circulă mai lent ar evita mai ușor un pieton care intră din greșeală pe spațiul carosabil.

Pornire/Oprire. Este natural ca mașinile care pornesc au viteză mai mică, ele putând să intre mai ușor pe o bandă unde se circulă cu viteză mai redusă. De asemenea, mașinile care încetinesc pentru a opri sau a ieși spre o stradă laterală afectează mai puțin mașinile care circulă mai lent. Totuși, în afara orașelor nu ar trebui să fie un argument foarte puternic acesta. Mai mult, pe pasaje suspendate chiar nu se poate opri pe dreapta. Sigurul argument pe pasaje denivelate ar fi să permită încetinirea celor care ies în lateral, în special dacă ieșirea laterală este congestionată.

Virarea stânga peste centrul drumului.Virarea la stânga este de obicei mult mai dificilă, pentru că trebuie să găsești sensul pe care îl traversezi complet liber și să ai măcar banda din centru liberă pe sensul pe care ajungi. Este un argument bun pentru a cere șoferilor să circule preponderent pe banda laterală. Totuși, pe pasaje denivelate și drumuri cu separatoare fizice nu se poate intra pe bandă cu trecerea centrului drumului. În acest caz nu ar deranja circulația pe banda dinspre centrul drumului. Spun separatoare fizice pentru că la acestea este mai puțin probabilă întreruperea bruscă pentru a se putea trece centrul drumului.

Salvare, pompieri, poliție. Teoretic a lăsa liberă banda dinspre centru pentru urgențe este ceva mai benefică decât a lăsa banda din lateral. Salvarea uneori intră pe contra-sens - ceea ce mașinile obișnuite nu ar trebui să facă dacă există două benzi măcar. De asemenea, mașinile pot elibera banda din centru dacă cele de pe margine urcă pe trotuar. Totuși, acest argument nu se aplică pe pasaje denivelate și șosele cu separatoare fizice de sens.


Concluzie

Deși există argumente pentru ca mașinile să circule în general preponderent pe banda de pe marginea drumului, acestea nu se aplică situației în care eu propun circulația pe banda dinspre centru: pe pasaje denivelate gen Basarab, Grant și pe șosele cu separatoare fizice de mers.

Ce părere aveți, ar ajuta fluidizarea traficului o astfel de regulă? Ar merita scrisă în lege sau semna lizată local cu marcaje pe șosea "treceți pe stânga"? Există vreun contra-argument la care nu m-am gândit?

Este acceptabil legal și practic să se aplice de facto regula aceasta fără a exista o lege explicită în acest sens?


Comentarii