Petrolul şi mersul la serviciu



Pe scurt : un plin pe lună (40l) reprezintă aproximativ 60% din raţia de petrol per locuitor al pământului şi aproximativ 20% din raţia totală de energie per locuitor. Folosind transportul în comun sau teleworkingul se poate face o enormă economie de energie/petrol.

Raţia de petrol per locuitor

"Raţia de petrol per locuitor" reprezintă cantitatea de petrol consumată pe pământ pentru toate scopurile (transport, mase plastice, diluanţi vopseluri, generatoare de backup curent electric, etc), împărţită la numărul de locuitori ai pământului. Iese cam 68litri/lună/locuitor.

 Bineînţeles distribuţia nu este egală, SUA şi Canada consumă cam de 4 ori media per locuitor. Europa consumă cam 1.8 media, China 87% din medie. India consumă doar 30 % din media mondială. România este un pic sub medie din câte îmi amintesc. Datele sunt despre energie, an 2009, dar în general ar trebui să se aplice proporţional şi la petrol. Sursa aici.

  Cu maşina la serviciu

  Dacă merg cu maşina la serviciu consum 20km * 20zile * 10l/100km = 40l/lună, deci 40l*100/68l = 58% din raţia mea lunară de petrol. Pe lângă astea se adaugă consumul de petrol pe alte căi, transportul produselor pe care le consum, materiale derivate din petrol, generatorul de curent când pică curentul la operatorul de internet şi telefonie. Dar doar prin a merge cu maşina la serviciu aş consuma aproximativ 60% din "raţie".

 Cum petrolul asigură vreo 38% din total energie, 40l/lună înseamnă 58% * 38% = 22% din totalul raţiei mele de energiei doar pentru a merge la serviciu.

  Privit altfel, mergând cu transportul în comun la serviciu, pot realiza o economie enormă. Transportul în comun consumă muult mai puţin per locuitor decât maşina personală, consumând totuşi un procent mare din totalul consumului de petrol mondial. Cam 70% din petrol se duce pe transport de oameni, bunuri şi mărfuri, din care aproape 60% se pierde, de exemplu prin degajare de căldură.


Epuizarea petrolului

 Probabil aţi mai auzit de problema epuizării petrolului. Rezervele cunoscute de petrol la rata actuală de consum s-ar epuiza în sub 40 ani. Creşterea preţului petrolului nu este ceva trecător, legat de recentele războaie. Mai degrabă cred că razboaiele din ţarile cu rezerve de petrol au legătură cu lupta pentru controlul unor rezerve de petrol tot mai valoroase.

  Eu estimez că preţul petrolului va tot creşte în următorii ani, până ce va scădea suficient cererea prin găsirea unor surse alternative de energie şi eficientizarea utilizării (exemplu : cogenerare).


  Concluzie
 
  Reducerea consumului de petrol per persoană va fi necesară. Dacă nu din considerente ecologice, măcar din considerente financiare (scumpirea carburantului) tot va trebui să ne bazăm mai mult pe transportul public. Pentru asta trebuie să cerem de la politicieni investiţii în transportul public (mai eficient).

  P.S. Eu la serviciu merg cu metrou + tramvai în general, inclusiv din raţiuni de rapiditate. Totuşi consum destul de multă benzină chiar şi ca şofer de week-end, cred că un plin la două luni. În unele cazuri, dacă ar exista un transport în comun mai bine dezvoltat nu aş fi nevoit să folosesc maşina personală.

 Pentru mai multe detalii despre energia folosită puteţi citi un articol mai vechi : Viitorul probabil (3 - cata energie folosim)

"The more I say, the more I know" . Republicarea articolelor este permisă cu citarea autorului



Comentarii

  1. Excelent !
    Atata timp cat transportul in comun nu va oferi conditii bune (*), multi vor prefera masina personala (vor tarifa mai mult la serviciu, firmele lor vor tarifa mai mult la clienti si tot asa in cerc).

    Conditii bune:
    -in oras, prioritate in intersectii, banda separata-ex:Paris
    -in afara, viteze mari -ex Shinkansen Japonia
    (pe langa: curatenie,punctualitate, deplasare lina, costuri mai mici)

    RăspundețiȘtergere
  2. Mihai, eu as zice sa calculezi consumul benzinei la media de european, nu la media ta de locuitor al Pamantului, deci in cazul acesta mersul la servici iti consuma doar 30% din ratia de petrol.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Comentarii?