Cauciucuri de vară, iarnă sau "all seasons" ?



Cauciucuri de vară, iarnă sau "all seasons" ?

  Update 2018-12-01 : pentru a nu lua amendă, dacă drumul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei trebuie să aveți pe toate cele 4 roți cauciucuri marcate „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”. Vezi site poliție.


  Din câte am aflat dintr-o mică cercetare online, iată o comparaţie între tipurile de cauciucuri:

  1. Cauciucurile de vară - sunt optimizate să funcţioneze la temperaturi de vară (pozitive), frânează bine şi pe ploaie având un profil care aruncă apa în exterior prevenind acvaplanarea.

 Iarna devin rigide şi nu mai frânează bine nici pe asfalt uscat, dar mai ales pe şosea udă şi zăpadă, de pe la 7 grade în jos. Profilul nu este prea eficient pe zăpadă. Unele experimente spun că pe uscat, unele cauciucuri de vară frânează încă mai bine decât cele de iarnă, deși cele de iarnă au o stabilitate mai bună a direcției în frânare.


  2. Cauciucurile de iarnă - sunt optimizate pentru a lucra la temperaturi mici (de la 7 grade în jos), păstrând elasticitatea necesară frânării. Profilul este optimizat pentru aderenţa la zăpadă. Se spune că iarna, nişte cauciucuri de iarnă moderat  uzate sunt mai eficiente decât orice cauciucuri de vară noi. Diferenţa se vede mai ales la plecatul de pe loc şi frânare. Se pot recunoaşte după un fulg de zăpadă într-un triunghi/munte stilizat ("condiţii grele de iarnă"). Marcajul M+S poate apare şi el, dar este întâlnit şi la "all seasons".

 Fiind moi însă, vara se uzează mult mai repede, unele fac şi un zgomot specific (uruit). Profilul de zăpadă nu este foarte eficient pe ploaie, frânează foarte prost, cam la fel de prost precum frânează cauciucurile de vară iarna pe carosabil umed. La temperaturi mari de vară şi solicitare există chiar riscul să explodeze.



 3. Cauciucurile "all seasons" (pentru toate anotimpurile) sunt un compromis între primele două. Se uzează mai puţin vara decât cauciucurile de iarnă, sunt mai puţin zgomotoase, au un profil mai apropiat de zăpadă dar care încearcă să rămână eficient şi pe ploaie. În principiu doar existenţa marcajulu"M + S" (mud and snow = noroi şi zăpadă) ar spune deja că acel cauciuc se comportă bine iarna, dar cel mai bine căutaţi unele marcate cu fulg. Ca să arate că se comporte bine şi vara, cauciucurile all season ar putea avea şi un marcaj cu soare într-un pătrat, care spune că nu au probleme cu căldura.

  Se pare că pierd totuşi din aderenţa la sub zero grade (faţa de cele dedicate de iarnă) şi sunt ceva mai zgomotoase vara. Se uzează şi ceva mai repede vara. Sunt ceva mai scumpe decât anvelopele de vară.


Atenţie!


Am înţeles că poliţia va accepta cauciucurile ca fiind conform legii în perioada de iarnă dacă au inscripţionat un fulg de nea. Dacă au doar M+S va fi cu discuţie, recomand să ţineţi în maşină factura pe care scrie seria şi că sunt "all season"Se pare că legea se referă la cauciucuri omologate conform Directiva 92/23/CE, care au inscripţia "M+S sau M.S sau M&S" (Mud and Snow). Dacă au şi fulg cu atât mai bine, dar nu este obligatoriu. Producătorii de cauciucuri au început mai recent să le semneze şi cu fulg.




Cea mai bună alegere

 Pentru cea mai bună frânare şi demaraj trebuie folosite cauciucuri specifice fiecărei condiţii meteo. Vara cauciucuri de vară, iarna cauciucuri de iarnă. Chiar şi între cauciucurile de vară există unele optimizate pentre viteză pe drum drept (late) şi altele pentru ploaie (mai puţin late, cu profil specific).


 În practică, diferenţa majoră se simte pe zăpadă când ai anvelope de iarnă pe faţă (la roţile de tracţiune), la frânare şi la plecare de pe loc. Cei care rămân blocaţi pe deal la Marriot când ninge au de obicei anvelope de vară pe roţile din faţă. Pe gheaţa însă toate cauciucurile derapează, pe ploaie e suficient să mergi ceva mai încet.

 Avantajul de a avea toate cele 4 roţi de iarnă sau a avea anvelope de ploaie pe ploaie ajută bineînţeles, dar se pot uşor "anula" conducând ceva mai repede decât este necesar. A avea cauciucuri "super bune" poate predispune la a conduce mai puţin preventiv, la fel cu celelalte sisteme menite a creşte siguranţa.


 Abordări cauciucuri de iarnă

 Dacă schimbi cauciucurile de iarnă cu vară şi invers pe aceleaşi jante, trebuie şi re-echilibrate roţile. Nu este atât de preţ (aprox 15RON la jante de tablă), cât de faptul că nu o poţi face de unul singur, şi nu o poţi face oriunde. Mă gândesc că îmbătrânesc şi mai uşor cauciucurile, dacă stă interiorul în aer liber, intră şi mizerie, etc.

 Cel mai convenabil este să ai cauciucurile de iarnă pe jante diferite, să le poţi schimba mai uşor. Un compromis, dacă ai jante de aliaj pentru vară este să ai jante de tablă pentru iarnă (cost mai mic).

 Cauciucurile de iarnă trebuie depozitate undeva (cu sau fără jante). Am înţeles că au apărut şi în România "hoteluri de roţi" unde poţi depozita celălalt rând de cauciucuri contra unei sume de bani.







Alegerea mea

 Eu nu prea merg cu maşina pe zăpadă, conduc încet şi atent, nu am avut până acum probleme nici cu cauciucurile de vară, nu am rămas pe deal la Marriot ;) Recunosc avantajele cauciucurilor de iarnă dar este o investiţie cam mare pentru cât de mult folosesc eu maşina iarna.

 S-a întâmplat să am cauciucurile de pe spate foarte uzate. Erau uzate neuniform (au fost pe faţă la un moment dat) şi produceau o oscilaţie stânga-dreapta a maşinii, mai ales la viteze mici. Călătorii din spate cam aveau "rău de mare" :) Am observat târziu efectul şi a mai trecut un timp până să găsesc cauza.

 Iniţial am vrut să iau două cauciucuri de vară pentru faţă şi să le mut pe cele de pe faţă pe spate, pentru a avea cele mai bune cauciucuri pe faţă. Am căutat să fie identice ca model cu cele existente (Matador) pentru a putea să le combin altfel la nevoie. Cauciucurile de pe faţă erau aproape noi.

 Nu am găsit Matador şi mi-a venit alta idee. Am cumpărat două cauciucuri "all seasons" Debica Navigator 2 şi le-am pus pe spate. Acolo se uzează mai puţin şi în caz de ploaie cauciucurile de vară de pe faţă ar putea fi un pic mai eficiente.

 Cauciucurile au marcat clar pe lateral, în 4 pătrate : fulg de nea (zăpadă), picătura de ploaie, un soare (vară) şi un semn şerpuit care probabil semnifică "noroi". De asemenea au scris mare M+S (mud and snow).

 Ca de obicei am cumpărat anvelope noi, o firmă la care sper să mai găsesc identice pe viitor. Am cumpărat din supermarket (chiar dacă mai scumpe) în ideea să nu nimeresc re-eşapate şi să le pot returna dacă echilibrarea ar fi relevat vreun defect din fabricaţie. Primele teste sunt bune, mişcarea de barcă a dispărut, nu am observat să fie prea zgomotoase. Pe străzi bune îmi aminteşte de cum mergea când era nouă ...

 Pentru iarnă am variante :

 1. să iau încă două "all season" şi să le pun pe faţă (noi, identice)

 2. să iau o pereche de iarnă pentru faţă (tracţiune poate mai bună dar sunt diferite si pot frâna ciudat)

 3. (varianta de avarie) mut pe faţa cauciucurile all season și le pun pe cele de vară pe spate. Nu acoperă litera legii, dar ar trebui să fie mai bine decât cum am mers până acum - cu cauciucuri de vară.

 Ideal ar fi 4 cauciucuri de iarnă, dar nu prea merită investiţia pentru cât merg eu, fac doar vreo 7-8000km pe an, majoritatea vara. Apoi nu prea merge petec nou la Solenza veche...


P.S. Vă rog completaţi dacă aveţi mai multe informaţii.



P.S Articole și mai interesante scrise de mine în engleză:

Philosophy of everything





Comentarii

  1. ciprian.olaru19/5/11 10:09

    eu sunt curios ce e de facut cand in februarie (luna in care sunt obligatorii cauciucurile pentru iarna) sunt afara 20 de grade;
    care e efectul temperaturii asupra sigurantei si asupra uzurii pneurilor?
    pana la urma in conditiile iernilor de la noi.. in cate momente sunt chiar necesare anvelopele astea cu fulg?

    offtopic: o janta => doua jante (nu jenti)

    RăspundețiȘtergere
  2. Raman la parerea ca suntem condusi de niste cretini, care iau decizi majore la influenta unor cercuri de interese. In cazul acesta importatorii de cauciucuri.
    Argumentez prin faptul ca era suficient sa se puna cauciucuri de iarna doar pe puntea unde este tractiunea.
    Pericolul va fi mai mare la accidente cu aceste cauciucuri de iarna datorita faptului ca stiindu-se "dotati" soferii teribilisti nu vor conduce cu o viteza adaptata starii drumului. Cine locuieste sau conduce prin Bucuresti stie ce spun.
    Ma tem ca nu prea avem ce face, la asa popor asa conducatori.............

    RăspundețiȘtergere
  3. @Ciprian : merci, am corectat. Dacă ai cauciucuri de iarnă la 20 grade pierzi puţin din aderenţă pe ploaie şi se uzează mai rapid, eventual fac zgomot. Marea problemă este investiţia.

    @Anonim : şi eu bănuiesc nişte interese financiare. Totuşi 2 taximetrişti mi-au spus că ajută cauciucurile de iarnă deşi nu credeau. Cred că ar fi suficient doar pe faţa. Unii spun că dacă sunt diferite faţă-spate poate frâna mai ciudat în anumite condiţii. Eu ştiu însă că maşinile obişnuite frânează mai mult pe faţă, pe spate frânează doar când maşina este lăsată de fund, altfel derapează fundul maşinii. La 4x4 trebuie într-adevăr cauciucuri identice.

    RăspundețiȘtergere
  4. @ciprian.olaru: din ce s-a zis pe la TV si am inteles si eu, legea ce ne obliga sa avem cauciucuri "de iarna" spune ca in perioada noiembrie-martie daca conditiile meteo sunt precare(zapada,ger samd), atunci trebuie sa avem masina dotata cu cauciucuri de iarna/all seasons pe toate rotile. Deci daca n-ai avea cauciucuri de iarna si vor fi 20 de grade afara in perioada noiembrie-martie vei avea voie sa mergi cu masina pe drumurile publice. Eu asa am inteles.
    @Anonim: te inseli. Inchipuie-ti ca si prin tarile UE sunt obligatorii cauciucurile de iarna si chiar de mai multi ani. In cel mai rau caz, am putea spune de conducatori ca incearca sa copieze legile din Germania/Austria, dar daca o sa se circule mai in siguranta iarna, e de bine.
    In alta ordine de idei, eu cu cauciucuri all season pe fata (care e si puntea cu tractiune) si de vara pe spate, mi-a derapat spatele masinii iarna asta la viraje luate mai strans. Deci ar fi suficiente cauciucuri de iarna pe puntea motoare doar daca nu vei lua viraje...
    Iar ideea cu "Pericolul va fi mai mare la accidente" este o prostie. Hai sa nu mai reparam drumurile, ca altfel soferii vor conduce mai tare si va creste riscul producerii de accidente.

    RăspundețiȘtergere
  5. ciprian.olaru27/5/11 07:08

    se pare ca legea defineste cauciucurile de iarna ca fiind cele omologate de directiva europeana 92/23/ce in care se spune ca ele trebuie sa fie marcate cu "m+s";
    prin urmare, daca citesc eu legea care trebuie / daca inteleg corect ce citesc, nu conteaza fulgul desenat, ci marcajul m+s;

    altfel, eu inteleg din lege ca sunt obligatorii aceste anvelope doar in cazul in care in perioada definita circulatia se face pe drumuri acoperite cu "zapada, gheata sau polei" (desi la cum se curata drumurile la noi probabilitatea e foarte mare sa fie acoperite);
    daca drumul e uscat.. chiar daca e iarna.. nu trebuie sa am anvelope m+s;
    desi aici mai e si problema ca pleci la drum pe uscat si incepe sa ninga la un moment dat.. ar trebui sa ai setul de rezerva in portbagaj ca sa il poti schimba :)

    RăspundețiȘtergere
  6. ciprian.olaru27/5/11 09:53

    am uitat sa precizez mai sus.. din ce am inteles eu din lege.. anvelopele m+s pe drumuri acoperite cu "zapada, gheata sau polei) pot sa fie inlocuite cu orice tip de anvelope pe care se monteaza lanturi sau un alt tip de dispozitiv autorizat in acest sens;
    nu spun ca e o solutie viabila (trebuie sa fie zapada foarte mare sa fie nevoie de lanturi, iar pe gheata sau polei nu ajuta oricum + afecteaza autovehicolul), dar e acceptata;

    RăspundețiȘtergere
  7. Cu întârziere am reuşit să fac corecţia. Se pare că într-adevăr M+S este cerut prin lege, iar fulgul este opţional.

    Pe de altă parte, fără un soare sau alt marcaj specific nu poţi ştii că sunt "all seasons", pot fi doar de iarnă. Am văzut azi pe cineva cu cauciucuri M+S şi fulg în triunghi/munte. Omul mergea deci cu cauciucuri de iarnă...

    RăspundețiȘtergere
  8. Cea mai mare prostie este sa pui pe osii cauciucuri diferite si daca tot se pun cele mai noi se pun pe SPATE. Luati de cititi rec micheolin. De ce_ simplu la viraje masina daca nu are aderenta fuge de fund si apoi te rotesti.... alea pe fata sunt bune la demaraj. In concluze ori pe toate 4 ori deloc

    RăspundețiȘtergere
  9. Iarna la 40/h preferi să-ți fugă puțin fundul decât să nu poți frâna la semafor sau să pierzi direcția.

    Poate vara pe serpentine o fi mai bine să le pui pe cele noi pe spate, nu știu.

    În general sunt de acord că decât bolnav și sărac, mai bine sănătos și bogat :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Cred ca se pierde totusi din vedere aspectul cu imbatranirea cauciucurilor. Toata teoria cu vara si iarna este valabila cand cauciucul este nou. Dupa 3-4 ani, un cauciuc nu mai este nou, devine "linoleu", este un proces inevitabil, sulful din cauciuc oxideaza, oricat de bine ai pastra cauciucurile (cu exceptia cazului extrem in care poti sa le depozitezi intr-un mediu fara oxigen...).
    Pentru cine foloseste masina putini kilometri pe an - 10-15 mii de km, cred ca solutia asta "oficiala" este cea mai periculoasa, adica sa ai doua randuri de cauciucuri. Este ok la inceput, cand sunt toate noi, primul an, al doilea an. DAR problema apare mai tarziu. Un set de cauciucuri se uzeaza cam in 50 de mii de km - cele de pe spate tin si mai mult - dar consider o medie, ca le mai rotesti cu cele de pe fata. In Romania a ramas traditia ca "un cauciuc este uzat cand nu mai are profil" - asa se explica de ce gasim caucicuri "ca noi, cu mult profil, la s.h.-urile care vin din vest - ei le schimba ca pe ulei, fie la kilometri, fie la ani vechime". Din astea rezulta ca un set de cauciucuri va tine sa zicem 4 ani (impartim 50 de mii la 12.500km/an). Totul ar fi bine si frumos, daca am considera ca varsta corecta a unui cauciuc este de 4 ani, s-ar intalni uzura profilului cu imbatranirea materialului.
    Cand ai insa DOUA randuri de cauciucuri - unul de vara, si unul de iarna, rezulta ca dupa 4-5 ani vei avea doua randuri de cauciucuri care deja au devenit "linoleu", pentru ca timpul trece la fel pentru ele si daca stau pe masina, si daca stau in garaj.
    Sfatul meu este sa folositi doar un rand de cauciucuri, sa fie cu M+S, si sa le cumparati mereu noi. Diferenta de uzura pe timp de vara a anvelopelor M+S este mult mai mica decat incearca marketingul sa va faca sa credeti. Daca mergeti mai mult iarna ( eu personal merg cu bicicleta vara) - luati de iarna, daca mergeti mai mult vara - luati all-season, ca sa nu luati amenda iarna. Daca aveti timp de manevre si un garaj si scule, luati 2 de iarna si 2 de all season, dar renuntati la ideea de a folosi 2 randuri de cauciucuri.
    Si ultimul sfat, din experienta mea de vreo 200 de mii de km, si pe 4 roti, si pe 2 - puneti cauciucurile mai bune pe spate, nu pe fata. In conditii normale de mers, orice cauciuc va fi in stare sa duca masina inainte si sa o opreasca. Cauciucul face diferenta in conditii extreme - la franare dura sau la derapaj in viraj - si in conditiile astea e mult mai important sa ai control, pana in ultima secunda, decat sa castigi 3-4 metri in minus de franare. Fata nu "fuge" niciodata. Spatele cand fuge, s-a dus controlul....

    RăspundețiȘtergere
  11. @moshulik mi-am pus și eu problema îmbătrânirii cauciucurilor, mai ales în timpul depozitării, când au destul oxigen ;) și din interior. Am înțeles că și montarea repetată în sine le uzează prin forțarea elementelor de rezistență.

    Nu sunt sigur însă că este mai important ce ai pe spate. Nu e deloc plăcut să pierzi aderența și direcția față pe zăpadă bătătorită, mi s-a întâmplat de câteva ori la frânare, din fericire fără consecințe. Apoi derapajul spate se poate compensa dacă fața trage bine și ai prezența de spirit să ții roțile orientate spre axul drumului în ciuda rotației spatelui. Abia când a derapat și fața te rotești total necontrolat.

    RăspundețiȘtergere
  12. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  13. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  14. Je peux sentir l'audience et rpondre ses motions, ses humeurs du moment.The cast comes heavily laden with Broadway, film, TV and major regional theater credits. [url=http://louisvuittonpurse1.webnode.jp"]ルイヴィトン 財布[/url] Many stores in Madrid shut down and transport was limited to 30 percent of its usual service, causing chaos.Mme Sankar, la fondatrice de la fondation DiversityCanada, un organisme sans but lucratif qui lutte pour la justice sociale, utilise les services sans fil prpays de Bell Mobilit et a vu son solde tre saisi deux reprises. [url=http://www.superhairstraighteners.co.uk]ghd sale[/url] and a scene involving Brennan and a skeleton key, after which he vomits to show his inner turmoil, don't enhance the narrative.Macdoine. [url=http://www.findbeststraightener.co.uk]ghd outlet[/url] Camino said they would all eat 12 grapes as the clock in Madrid's central Puerta del Sol struck midnight, a tradition observed throughout Spain.Qatar. [url=http://www.bestkarenmillen4u.com]karen millen sale uk[/url] Surgery and better visibility, the higher the price.1 Tue Sep 18, 2012 7:57 AM EDT In case I was not clear. [url=http://christianlouboutinsale.webspawner.com]christianlouboutinsale.webspawner.com[/url] I asked on Facebook if there was something you wanted to know about.R torsad sur ce t bateaux de p vendre enlever et remplacer toutterrain chaussures christian louboutin.[url=http://saclongchampsales.webnode.fr]sac longchamps[/url] "It's one thing if people are filling highlyskilled graduate jobs where there are shortages, but if you have students who end up in lowpaid jobs at convenience stores and driving cabs then that's not a great outcome for anyone," he said.Afrikarabia : Que fautil faire ? [url=http://vuittonbagssale.webnode.jp]ルイヴィトン直営店[/url] officials said Thursday as they credited Mexico increasing cooperation with helping force drug traffickers to raise their prices and try new smuggling methods.锘縮timuler notre imagination mais il me semble que tout le monde n'aura pas cette chance, et que rduire sa consommation n'est pas toujours possible.

    RăspundețiȘtergere
  15. Vara/iarna este o gaselnita (care are si un sambure de adevar in legatura cu rigiditatea la temperaturi extreme, dar doar atat), pentru care marii producatori de anvelope au mituit din gros Comisia Europeana. O mare parte din viata am condus si vara si iarna cu aceleasi anvelope si…ghici ce? Iaca sunt inca in viata! :)) Desigur ca este o oarecare diferenta intre anvelpele de vara si cele de iarna cand este zapada afanata (nici tasata si in niciun caz gheatza), dar asta doar in primul an de utilizare. In rest, acelasi lucru. Si atunci de ce mama draq sa iau 2 seturi?! Simplu: ca sa fiu un pinguin care baga lovele cu lopata in buzunarele celor care produc anvelope. Toti cei care sustin altceva, sunt ori prosti si incapatanati, ori zvonaci platiti sa faca asta pentru contiunua prosperitate a business-ului cu anvelope in detrimentul consumatorilor. Desi costa mai mult, este cu siguranta preferabil sa folosesti AS, decat sa tii in “balcon” anvelope sau, (mai rau) anvelope pe jante din tabla. Si by the way, daca alea de iarna sunt obigatorii iarna, de ce mama draq nu sunt obligatorii si cele de vara vara, ca se face cald si vedem tot anul dilimani cu cauciucuri de iarna in timp de vara!! Pe astia nu-i amendeaza nimeni, ca sunt la fel de periculosi ca si cei care nu schimba iarna?!! Nu vedeti ce bullshit?!
    Daca ai si un SUV, atunci tot ce-ti trebuie sunt anvelope AS…si asta doar pentru ca au inscriptionat M+S si nu te pot amenda curcanii pusi pe spaguiala.

    RăspundețiȘtergere
  16. Solutia este simpla; lasam masina la hibernat iarna :))
    Glumesc, dar devine tot mai greu, mai complicat si mai scump sa conduci o masina fie ea chiar si o dacie. Se gasesc tot felu de pretexte ca sa bagam tot mai multi bani intr-o masina.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Comentarii?