Revin cu publicarea unor lucrări de pe recent dispărutul meu site personal
http://mihvoi.intelsoft.ro/
http://mihvoi.intelsoft.ro/
Astăzi o cercetare asupra gamelor și notelor muzicale, bazată pe matematică: ce anume face anumite note să nu sune bine într-o anumită gamă muzicală. Conține informații din cartea citată și câteva interpretări personale. Ortografia originală:
Notele muzicale
-
bazat pe
“Acustica si Muzica” de Dem. (Demetriu) Urma –
Alfabetul muzicii
Odata aparuta manifestarea
muzicala, s-a pus problema notarii/scrierii acelei muzici. Intuitiv au fost
determinate intervale muzicale care “suna bine urechii” si care sunt folosite
spontan in muzica.
O nota
muzicala este determinata in primul rand calitativ de frecventa sunetului.
Frecventele sunetelor plus durata lor relativa identifica clar o melodie.
Variatii care nu o fac de ne-recunoscut apar in functie de timbrul notelor.
Timbrul depinde de taria armonicelor, ca multiplii ai sunetului original care
apar natural la majoritatea instrumentelor. Timbrul mai depinde si atacul si
stingerea notei, ceea ce se intampla inainte si dupa perioda stabila a
sunetului. Atacul si stingerea dau individualitate unui instrument.
Mai exista determinarea cantitativa -
taria (amplitudinea sunetului) care nu modifica aproape deloc perceptia muzicii
intre limitele de receptie ale urechii.
O melodie
suna aproximativ la fel daca se modifica proportional durata notelor. Daca de
exemplu fiecare nota dureaza 0.7 din durata originala va rezulta aceeasi
melodie, poate mai “rapida”. Sensul melodic nu se schimba nici daca se
multiplica toate notele cu acelasi factor, astfel incat raportul intervalelor
sa ramana egale. De exemplu daca banda casetofonului se roteste mai rapid,
sunetele vor fi mai inalte dar vom reconoaste in continuare melodia.
Rezulta
importanta fundamentala pe care o are raportul frecventelor notelor fata de
diferenta aritmetica a frecventelor: daca se scad 100Hz din fiecare nota,
melodia nu mai este probabil recognoscibila.
Intervale
Sunetul care are frecventa dubla
fata de “do de jos” este prima armonica a lui, si este “Do de sus”. Dubland
frecventa se obtine limita de sus a urmatoarei octave (un alt Do). Cantate
impreuna par a realiza un singur sunet do cu prima armonica ceva mai puternica.
Cantale separat ele suna asemanator. Acest interval este intervalul de octava
si este cel mai consonant (cea mai mare inrudire). Notele cu intervalele foarte
disonante suna fals si pot fi suparatoare urechii in mod natural. Muzica se
bazeaza deci in principal pe intervalele apropiate de consonanta.
Exista
cateva rapoarte fundamentale in muzica, care au un sens pentru ureche. In general
aceste rapoarte sunt bazate pe fractii intregi cu numitor/numarator mici: 2/1 ,
3/2, 4/3, 5/4, 5/3, 6/5,...pana la 9/8 si mai mult. Fundamental la aceste
rapoarte este faptul ca ele creeaza relatii intre note, fac ca notele sa fie
armonice ale unei aceleiasi note.
De exemplu
do5, mi5, sol5 (din acordul Do major, octava 5)
sunt multiplii ai lui do3 (cu doua octave mai jos).
do5=4*do3
re5=5*do3
mi5=6*do3
Asta face ca rapoartele dintre note sa fie 5/4, 6/5,
6/4=3/2. Aceste note suna bine impreuna, formand nucleul gamei Do major.
Dar ce este de fapt o
gama ?
Am spus ca sunetul cu frecventa
dubla fata de o nota este octava acelei note (ex. “Do de sus” fata de “do de
jos”). Se pune problema identificarii notelor care au sens muzical intre aceste
doua limite. Apoi aceleasi note vor fi reproduse pe intervalalele similare de
mai sus si mai jos. Considerand ca urchea percepe sunete aproximativ intre
frecvenetele de 16Hz si 16000Hz, rezulta aproximativ 9-10 intervale de octava.
Dupa fiecare octava frecventa se dubleaza, dupa 10 intervale va creste de
2^10=1024 ori, depasind putin 16000Hz. In practica se folosesc 9 octave, de la
16Hz la 8192Hz.
Doar urechi
exceptionale pot identifica translatarea tuturor notelor cu un semiton. Pe de
alta parte, variatii de 3% in anumite intervale se face simtita. Rezulta ca nu
localizarea notelor exact pe frecventa, ci mai degraba raporturile dintre ele.
Astfel, se poate
alege arbitrar o nota de referinta (exemplu diapazonul, nota La5=440Hz).
In functie de ea se vor aseza celelate note astfel incat sa sune bine fata de
ea si sa acopere maximul de expresivitate muzicala. Excluderea celorlalte
frecvente dintre ele nu micsoreaza capacitatea de expresie muzicala.
Gama de 7 note:
Actualmente
gama este impartita in 12 intervale (numite “semitonuri”). Intervalale sunt marginite/separate de notele in
ordine: do, do#, re, re#, mi, fa, fa#, sol, sol#, si, do. Intre fiecare doua
note exista un astfel de interval de un semiton. Alegand insa o nota de
referinta (ex.: do) si o nota in interiorul cvintei (do-sol) care in cazul do
major este mi, doar inca 4 note din interiorul gamei suna unitar cu acestea (7
in total).
Aceste note sunt notare traditional
pentru gama Do major cu binecunoscutele do,re,mi,fa,sol, la, si, do. Uneori
sunt notate cu A=la, B=H=si, C=do, D=re, E=mi, F=fa, G=sol. Celelalte note (notate
cu #/diez) sunt note crescute cu un semiton. Ele se afla intre notele din Do major, si suna perfect legal in
alt sistem de referinta dar de obicei sunt intrusi dupa ce s-a cantat o vreme
doar cu note din Do major (sunt din “alt film”).
In acest context intervalele de
doua semitonuri (ex: do-re) se numesc “tonuri”,
formate din doua semitonuri. Daca se canta in alta gama, unele note din Do
major devin intrusi, iar unii diezi devin actori principali. Aceasta este
armonia clasica; muzica “moderna” incearca sa folosesca toate cele 12
intervale, rezultand insa o muzica mai putin naturala si mai abstracta.
Intervalele
intre notele din gama sunt:
Gama Do major:
do re mi fa sol la si do
\ /\ / \/ \/ \/ \/ \/
2 2 1 2 2 2 1
Gama Do minor va
fi atunci:
do re re# fa sol
sol# la# Do
\ /\ / \/ \/ \ / \ / \ /
2 1 2 2 1 2 2
Asemanarea se vede mai bine pornind de la nota la si mergand
pe succesiunea intervalelor minore:
Gama La minor:
la si do re mi fa
sol La
\ / \/ \/ \/ \/ \
/ \/
2 1
2 2 1 2 2
Se observa ca in La minor sunt
aceleasi note ca in Do major, dar de aceasta data relatia dintre note este
alta.
In gamele netemperate sunetele din La
minor sunt un pic diferite, dar sonoritatea se pastreaza folosind aceleasi note
aproximative (gama temperata). Sunt aceleasi note, dar semnificatia lor este
alta, iar combinatiile lor uzuale intr-o melodie in La minor sunt altele decat
intr-o melodie in Do major.
La pian,
notele din Do major sunt cele albe, iar cele cu diez/# sunt cele negre si mai
mici. Notele negre insa sunt la fel de importante in melodii care iau ca baza
alt acord fundamental (exemplu acordul
minor bazat pe la:do:mi).
Din ratiuni
de teorie muzicala se foloseste alaturi de ridicarea cu un semiton si coborarea
cu un semitor (bemol). Practic la pian do-diez = re-bemol, dar in unele game
“netemperate” pot exista chiar 2 diezi si 2 bemoli, rezultand 4 sunete
intermediare cu dieferite relatii cu notele din do major. Vom vedea mai jos cum
apar aceste note, pe care gama temperata (a pianului) le elimina prin
aproximari suficient de bune.
Gama lui Pitagora
Gama lui
Pitagora (cea mai veche) contine aproximativ aceleasi sapte note cu ale
pianului, probabil cu aceleasi functii muzicale, dar cu valori usor diferite in
rapoarte. El pleaca de la cvinte ascendente si descendente. Astfel gama
armonica a lui Pitagora porneste de la cvintele:
Fa4 = 2/3 * Do5
Do5 = Do5
Sol5 = 3/2 * Do5
Re6 = 3/2 * Do5 * 3/2=9/8 * Do5
La6=9/8 * Do5 * 3/2 = 27/16 * Do5
Mi7=27/8 * Do5 * 3/2 = 81/16 * Do5
Si7=81/16 * Do5* 3/2 = 243/32
Apoi notele se transpun in aceeasi octava (cu *2 sau :2)
rezultand:
Gama Pitagorica:
Do = 1* Do
Re = 9/8 * Do
Mi = 4/3 * Do
Fa = 81/64 * Do
Sol = 3/2 * Do
La = 27/16 * Do
Si = 243/128 * Do
Do = 2 * Do
Asta probabil pentru ca pe timpul lui Pitagora nu existau
solutii pentru a se evalua alte intervale decat cvarta (sol:do = 3/2) si octava
(Do:do = 2/1). Aceasta gama are probleme in special cu sunetul Si = 243/128 *
Do = 1.8984 * Do care este putin neplacut. Sunetul Si din gama natura este 15/8 * Do = 1.875 care suna mai bine. In
plus, mentinand acelasi intervale peste mai multe octave rezulta alte note
decat cele rezultate prin pornirea de la inceputul fiecarei octave. Rezulta mai
multi diezi si bemoli.
Definirea gamei
naturale:
Se observa
ca anumite intervale din gama lui Pitagora suna mai bine inlocuite cu rapoarte
de numere mai mici. Apare si ideea ca sunetele suna consonant daca au armonice
comune de ordin cat mai mic.
Gama naturala porneste de la
armonicele unei fundamentale (ex: do) cu doua octave mai jos, care genereaza
acordul major do:mi:sol. Desi afirmația nu are suport în fizică, gama minora se poate obtine
la fel considerand ca exista subarmonice ale unui Do cu doua octave mai sus (do/2,
do/3, do/4, etc).
Sa presupunem pentru simplificare ca
alegem nota “do” ca referinta. Intervalul urmator cel mai consonant este 3/2 (sol) care se numeste cvinta perfecta. Cvinta este un termen
un pic impropriu, semnificand faptul ca pornind numaratoare de la do exista 5
note din gama Do major (do, re, mi, fa, sol). Cvinta perfecta este mai clar 7
semitonuri. Este singurul pe care
urechea il apreciaza foarte exact si este placut, unitar. De exemplu soneriile
si clacsoanele bitonale se acordeaza la cvinte (3/2 raport de frecvente)
In gama Do major, do se numeste tonica.
Nota pereche in raport de 3/2 este sol si se numeste “dominanta”. Sonoritatea gamei este data de alegerea unei note intre
ele (“medianta”). Intre Do si Sol
sunt 7 semitonuri, intervalul complementar pana la “Do de sus” avand 5 semitonuri.
Deoarece sunt doar 4 note in gama Do major (sol, la, si, do) se numeste “cvarta” (4/3) si are la fel un rol importand
ca diferenta intre octava(12 semitonuri) si cvinta perfectă(7 semitonuri).
Alegand “mediana” mi ca a 5-a armonica a lui do de doua
octave mai jos, care este la interval de terta mare (5/4) fata de do/tonica se
formeaza gama majora, in general cu sunet energic, solemn.
Nota:
Terta mica este complementul tertei mari fata in cvinta (do-mi fata de mi-sol
in interiorul intervalului do-sol).
Daca in loc de re am alege re# ( terta mica fata de do, terta mare de la sol in jos), s-ar forma gama “do minor”, cu sunet
considerat mai melancolic. Intervalul de terta mare va fi realizat acum fata de
sol, cu care re# are raport de 5/4, dar in jos. Mediana re# are 6/5 din do.
Vorbim momentan insa doar de acordul major.
La distanta de o cvinta fata de mi
apare sensibila (si). Cvinta este foarte importanta dupa
cum spuneam. Si va fi intr-un raport cu do de: 5/4 * 3/2 = 15/8 in acest caz.
Scazand o
cvinta din “Do de sus” se obtine fa,
numita “subdominanta” lui Do major.
Raportul cu do va fi 2:3/2 = 4/3
Nota “la” se formeaza la o cvarta perfecta fata de
mi (5 semitonuri) si se numeste “supradominanta”.
Frecventa fata de do va fi: 5/4 * 4/3=5/3
Nota “re” apare ca cvarta inferioara a lui
“sol”: 3/2 : 4/3 = 3/2 * 3/4 = 9/8
Astfel
toate notele din gama Do major se formeaza in mod “natural”.
Do Re Mi Fa Sol La Si Dotonica, subtonica, medianta, subdominanta, dominanta, supradominanta, sensibila, cvarta
In acest
caz intervalul de un TON este
diferenta intre cvinta si cvarta care se calculeaza prin impartirea rapoartelor
3/2 : 4/3=9/8.
Semitonul mi-fa rezulta ca este 4/3 : 5/4 = 4/3 *
4/5 = 16/15 (secunda mica).
Semitonul si-do va fi 2 : 15/8 = 16/15.
Intervalul mi-sol va fi 3/2:5/4 = 3/2 * 4/5=6/5
numita terta mica
Deci:
Do = 1 * Do (prima)
Re = 9/8 * Do (secunda)
Mi = 5/4 * Do (terta mare)
Fa = 4/3 * Do
(cvarta)
Sol = 3/2 * Do (cvinta)
La = 5/3 * Do (sexta mare)
Si = 15/8 * Do (~ septima)
DO = 2 * Do (cvarta)
Aceleasi valori se obtin prin medii armonice: dintre note
sau lungimi de coarda: m=2ab/(a+b).
a=Do=1
b=do=1/2
m = 2 * 1 * (1/2) / (1 + 1/2) = 1 / 3/2 = 2/3 = sol
a=do=1
b=sol=2/3
m= 2*1*2/3 / (1+2/3) = 4/3 / 5/3 = 4/3 * 3/5 = 4/5 = mi = terta mare
media armonica intre do si mi este 9/8 care este re
media armonica intre mi si octava lui mi este 8/15, adica si
Pentru celelalte note insa trebuiesc facute artificii, deci
nu este o regula de generare a gamei.
Gama temperata:
Problema cu gama naturala si cea a lui Pitagora apare in
momentul cand se incearca generarea altor game (majore si minore), plecand de
la alta nota. Desi melodia seamana, expresivitatea cere uneori ca tonica sa fie
alta nota decat do. In plus, scrierea armonica a muzicii (prin acorduri de
sunete simultane care trebuie sa sune bine impreuna) face sa apare multe
probleme in combinarea a astfel de sunete.
Folosind aceleasi dezvoltari, notele noi generate nu se
suprapun peste notele gasite anterior. Apar note suplimentare, de exemplu fa#,
re#, sol#, fa#. Pe de alta parte, variind gama, apar si alte note, diferite - desi apropiate. Se ajunge la cel putin 4 sunete intermediare diferite
semnificativ pentru fiecare nota curenta a pianului. Doar sarind din cvinta in cvinta pornind de la do, nu se mai
ajunge la alt Do de mai sus. Plecand de la Do2, dupa 12 cvinte (3/2) se ajunge
la un si8# Pitagoric - ceva mai inalt decat do9.
Asta genereaza probleme la construirea intrumentelor cu
sunet fix (pianul) care ar trebui sa aibe cate o clapa pentru fiecare astfel de
sunet. Inconvenientele la acordare, scriere si interpretare sunt mari. De aceea
a aparut ideea de a simplifica gama astfel incat sa ramana posibile exprimarea
tuturor intervalelor din game, dar eventual inperceptibil alterate.
Solutia a fost impartirea gamei in 12 intervale egale.
Egalitatea nu este in dieferenta ci in raport. Astfel, raportul notelor trebuie
astfel ales incat pornind de la do, dupa 12 intervale sa se ajunga la nota Do
de sus. Acest interval este radical de ordinul 12 din 2, care are valoarea
aproximativa de 1.05946.
Rezulta 12 note care sunt foarte apropiate de cele din gama
naturala si Pitagorica (de obicei intre ele). Se obtine:
- periodicitatea gamei (se repeta intervalale in fiecare
octava, 12 cvinte fac exact 7 octave). Notele se pot pune intr-un cerc
periodic, incepand cu do si inceind cu Do de sus care se suprapune peste do de
jos.
- 3 terte mari fac o octava: 4*3semit = 12
- 4 terte mici fac o octava: 3*4semit= 12
- cvinta + cvarta fac o octava: 7+5=12
- terta mica + sexta mare: 3+9=12
- terta mare + sexta mica: 4+8=12
Intervalele in ordinea consonantei cf. Helmholtz (numarand
frecventa de aparitie in seria armonica) sunt:
2/1 octava – 12 semitonuri
3/1 duodecima perfecta ~ 18 semitonuri
3/2 cvinta perfecta ~ 7 semitonuri
4/3 cvarta perfecta ~ 5 semitonuri
5/4 terta mare ~ 4 semitonuri
5/3 sexta mare ~ 9 semitonuri
6/5 terta mica ~ 3 semitonuri
8/5 sexta mica ~ 8 semitonuri
9/5 si 16/9 septima mica ~ 10 semitonuri
9/8 so 10/9 secunda mare
~ 2 semitonuri
15/8 septima mare ~ 11 semitonuri
16/15 secunda mica ~ 1 semiton
Consideratii:
- o melodie se termina de multe ori cu cvinta tonicii si
tonica (sol, do in Do major)
- uzula intr-o intrebare se creste tonul cu o cvinta (3/2)
iar in raspuns se scade tonul cu o cvarta (4/3)
- muzica chinezeaza foloseste doar 5 note: fa sol la do re
- instrumetele de suflat pot produce doar cu modificari de
presiune armonice naturale ale unui sunet fundamental dat de lungimea tubului.
Pentru alte sunete se variaza lungimea tubului prin culisa, butoane, gauri.
Sunetele temperate nu suna bine cu sunetele gamei naturale emise spontan de
tub, deci cand se acompaniaza cu pian trabuie modificate usor modificand
lungimea tubului pentru a suna consonant cu pianul
- la instrumente de coare se poate canta in gama naturala si
suna putin mai bine, dar nu se pot combina cu instrumente temperate (pian)
- vocalele sunt combinatii de sunete periodice (note) dar
consoanele sunt sunete neperiodice, asemanatoare zgomotelor.
Edit 2020 Gama temperată versus intervalele întregi
Am descoperit un fișier în care am aproximat rapoartelor de frecvențe ale gamei temperate cu rapoarte de numere întregi relativ mici (gen sub 50).
În prima coloană am căutat raportul întreg care este cel mai apropiat de valoare din gama temperată - bazată pe radicalul de ordinul doisprezece din 2.
În a doua coloană am căutat raportul cu numerele cele mai mici care nu depășește intervalul minim pe care îl percepe urechea umană (Coma).
Se observă că intervalele de note mai consonante au rapoarte de numere mai mici. Posibil coma să fie totuși prea mare: fa# ar avea un interval de 7/5 cu eroare mai mică de o coma, însă raportul cu eroare mai mică are coeficienți destul de mari.
M-aș aștepta ca notele la, si să aibă rapoarte de numere mai mici decât fa# (mai dis-armonică față de do). În gama naturală ele au 5/3 respectiv 15/8. E posibil ca de fapt pianele să nu fie acordate exact pe gama temperată, ci prin intervale de cvinte și octave să ajungă mai aproape de rapoartele din gama naturală.
Coma:1.014545
do ( 0) do * 1.00000 =~ 1/ 1 (+/- 0.000000) coma_ok: 1/ 1 (+/- 0.000000)
do# ( 1) do * 1.05946 =~ 18/17 (+/- 0.000640) coma_ok: 15/14 (+/- 0.011965)
re ( 2) do * 1.12246 =~ 37/33 (+/- 0.001250) coma_ok: 9/ 8 (+/- 0.002538)
re# ( 3) do * 1.18921 =~ 25/21 (+/- 0.001269) coma_ok: 6/ 5 (+/- 0.010793)
mi ( 4) do * 1.25992 =~ 34/27 (+/- 0.000662) coma_ok: 5/ 4 (+/- 0.009921)
fa ( 5) do * 1.33484 =~ 4/ 3 (+/- 0.001506) coma_ok: 4/ 3 (+/- 0.001506)
fa# ( 6) do * 1.41421 =~ 24/17 (+/- 0.002449) coma_ok: 7/ 5 (+/- 0.014214)
sol ( 7) do * 1.49831 =~ 3/ 2 (+/- 0.001693) coma_ok: 3/ 2 (+/- 0.001693)
sol# ( 8) do * 1.58740 =~ 27/17 (+/- 0.000834) coma_ok: 8/ 5 (+/- 0.012599)
la ( 9) do * 1.68179 =~ 37/22 (+/- 0.000025) coma_ok: 22/13 (+/- 0.010515)
la# (10) do * 1.78180 =~ 25/14 (+/- 0.003917) coma_ok: 16/ 9 (+/- 0.004020)
si (11) do * 1.88775 =~ 17/ 9 (+/- 0.001140) coma_ok: 15/ 8 (+/- 0.012749)
DO (12) do * 2.00000 =~ 2/ 1 (+/- 0.000000) coma_ok: 2/ 1 (+/- 0.000000)
Concluzii:
Muzica porneste de la intervale in
diverse grade de consonanta pe care urechea le percepe exacte si frumoase. Cu
aceste limitari se defineste o gama aproximativa (temperata) in care
intervalele muzicale sa se poata executa suficient de apropiat de ideal pornind
de la orice nota, chiar peste octave. Gama cu 12 semitonuri este suficient de
deasa incat sa se poata acoperii toate intervalele expresive, cu pierderi
minime prin aproximare.
Bach a sustinut gama temperata,
aratand ca se poate canta usor in toate modurile cunoscute, compunand lucrarea
“Clavecinul bine temperat (Das Wohltemperierte Klavier)”.
Mihai Voicu (ian 2007)
P.S Articole și mai interesante scrise de mine în engleză:
daca unul sau una din cantaretii nostrii la moda stiu treburile astea sunt gata sa pierd ce vreti voi)))
RăspundețiȘtergereCorect.
ȘtergereAm si eu o întrebare terța indiferent ca îi inferioară sau superioară , în realitate ea schimbă o melodie sau o îmbuchetează
RăspundețiȘtergereN-as putea sa raspund foarte competent la aceasta intrebare :)
RăspundețiȘtergereCa să fac o speculație, doar bazată pe proprietățile matematice...
RăspundețiȘtergereO gamă majoră se bazează pe un acord care respectă proporțiile 4:5:6, gen Do:Mi:Sol, astfel că ele sună foarte unitar, pentru că sunt armonicele unui Do cu două octave mai jos. Acest lucru este aproximativ într-o gamă temperată, dar totuși sună foarte aproape de asta. Gama majoră se bazează pe terța mare Do:Mi, 4:5.
Țerța mică este și ea un raport de numere mici (5:6), este de altfel prezentă în gama Do major prin Mi:Sol = 5:6. Diferența de tonalitate între gama majoră și minoră cred că vine din ancorarea într-un acord fundamental major mai unitar (4:5:6) sau un acord minor (Do:Re#:Sol) în care acel Re# iese un pic din unitatea armonicelor acelui Do cu două octave mai jos.
De altfel, terța mică apare și în acordul fundamental (Do:Mi:Sol), între Mi și Sol, ceea ce nu o face o gamă minoră. Dacă însă formăm o altă gamă începând cu Mi:Sol:Si, unde măcar Mi și Si sunt armonicele unui Mi cu două octave mai jos, atunci vom obține o gamă minoră, mai puțin unitară, deci uneori mai lirică.
Acestea sunt speculații, practic n-aș putea diferenția o terță mare de o terță mică cu urechea liberă. Apreciez însă muzica bună, în orice gamă :)
Intrebare....ce părere ai despre dimash....nota c#8 e cea mai înaltă nota cântată până acum? Si d8? Care e mai înaltă? Scuza.mi ignoranța....
RăspundețiȘtergere