Democrație versus Republică
Un foarte scurt filmuleț arată de ce SUA nu este o Democrație, ci o Republică. Democrația ar însemna că 51% pot decide să ia bunurile unora din ceilalți 49%. Republica ar însemna domnia legii, în care chiar și o minoritate de 1% este protejată. De asemenea, Democrația ar fi drumul către Oligarhie, prin creșterea controlului statului și formarea unei clici care se abonează la guvernare. Enjoy!
Dacă v-a plăcut articolul, daţi vă rog un share :
felicitari, in primul rand pentru blog,
RăspundețiȘtergereiar in al doilea rand pentru minunatele postari. chiar m-a impresionat articolul.succes in continuare
Ar fi o idee buna sa postezi aici discutia noastra de anul trecut pe aceasta tema. Cel putin asa intentionai atunci :)
RăspundețiȘtergereCam acum un an discutam:
RăspundețiȘtergereC: (Fri, Sep 24, 2010 at 5:12 PM)
"Definitia mea favorita despre democratie este : 2 lupi si un miel care voteaza ce mananca la cina.
Din intamplare am dat peste link-ul asta :
http://www.lexrex.com/enlightened/AmericanIdeal/aspects/demrep.html
Care duce si el aici :
http://www.lexrex.com/enlightened/AmericanIdeal/index.html
Citind asa un pic bucata asta :
http://www.lexrex.com/enlightened/AmericanIdeal/yardstick/pr11.html
Dau peste :
Equally repugnant and prohibited are taxes designed to put into effect the anti-private-property idea, or plan, of "leveling" of ownership of property (money or any other type) by attempting to make all people more "equal" as to property, or as to income, by taking from some to give to others--as a means of achieving social reform or any other purpose
Deci taxa pe "bogatie" cam la asta se poate incadra, nu ?
Concluzia asta este ca acum Romania este un stat democratic, si eu fac (si voi, carora ma adresez faceti) parte din tabara mielului, nu ?
"
Mihvoi: (Sat, Sep 25, 2010 at 12:35 AM)
RăspundețiȘtergere"Trebuie sa nuantam putin totusi. Fara societatea "opresiva" actuala nu am avea multe din beneficiile actuale pe care le luam de la sine intelese. Capitalismul creaza mai multa valoare decat socialismul pur si simplu pentru ca pune o presiune pe oameni sa munceasca mai mult. Am spus valoare si nu bunastare pentru ca de la un punct incolo bogatia nu mai creste bunastarea, poate sa o scada chiar.
Ma uitam la unele sosele judetene care nu au fost asfaltate de ani de zile ca aproape nu se mai cunoaste ca a fost asfalt. De bine de rau pe drumurile nationale mai poti sa circuli, cineva le intretine dincolo de spagi si sifonari de bani.
Sunt oameni care spun ce bine ar fi fara bani si banci. Zilele trecute eram cam pe zero cu portofelul si m-am imaginat fara bani (daca de exemplu bancomatele nu ar mai functiona). Mi-am dat seama ca as fi foarte neajutorat, in scurt timp nu as mai putea sa gasesc ce sa mananc, cu ce sa platesc metrou, etc. Sa creez un sistem de barter cu produsele mele (programe) ar fi un cosmar.
Sistemul social si economic are derapajele lui, dar nu sunt convins inca ca exista alternative semnificativ superioare. Bogatia are sens doar in conditiile unui sistem economico-social care o garanteaza si face posibila folosirea ei, ce faci cu 10 kilograme de aur in padure ? Banii chiar nu mi se par o proprietate, sunt niste abstractiuni zamislite de societate prin banci ca dispensa de a consuma pe datorie. Daca vrei proprietate reala iti iei o casa sau un teren, dar si acelea pot sa nu mai fie ale tale daca nu exista stat de drept.
Democratia actuala face societatea ca un corp in care oamenii sunt celule. Chiar si cele mai neimportante celule conteaza, daca te doare fundul cam iti schimba prioritatile la mansarda. Cateodata glasul stomacului face rau la sanatate (la fel cum populismul face rau la buget), de asta e nevoie si de un "cap" care din cand in cand sa te puna la regim (austeritate) chiar daca picioarele n-au chef. La fel cum majoritatea timpului nu ne urmarim neaparat binele optim pe termen lung ci doar binele pe termen scurt, nici clasa politica nu poate fi mai breaza.
Scuze daca nu am raspuns doar la tine ci si la alte idei reactionare pe care le-am mai vazut pe net. Chiar as muta discutia iar pe blog, nu-mi place sa ma repet :) Cred ca o sa fac un nou post pe o tema conexa cand am timp.
"
C: (Mon, Sep 27, 2010 at 11:57 AM)
RăspundețiȘtergere"Conform teoriei descrise in mail-ul initial, sunt 2 concepte, democratia si republica.
Fiecare din ele are o mare hiba prin exacerbarea unor treburi :
- Democratie = Majoritatea poate impune asupra minoritatii niste conditii nu tocmai grozave (cazul nostru)
- Republicanismul = Minoritatile au drepturi mai mari decat majoritatile impunand diverse (cazul americanilor)
Amandoua concepte sunt foarte bune atata timp cat se adreseaza unor societati mature si cu simt civic puternic. Atata timp cat va exista o masa critica de cetateni sub un nivel de educatie si simt civic, se manifesta hibele de mai sus (si multe altele).
E similar in cazul bancilor, pot face pe reverse Robin Hood luand de la saraci si dand la bogati daca saracii sunt indeajuns de slab educati sa le permita. Am citit un articol despre cum s-au dat credite in US populatiei de culoare dintr-un oras cu niste conditii contractuale impovaratoare. Ideea fiind ca acei oameni ridicandu-se de curand (prima generatie) la ceea ce se poate numi nivelul inferior al clasei de mijloc prin munca (virgula) calificata, nu aveau totusi "antrenament" financiar. Cam asta s-a intamplat si la noi. E adevarat, nu i-a silit nimeni sa dea cu batul pe hartie, dar s-a profitat de nepriceperea oamenilor in domeniul respectiv. Una este cand esti aburit de un salesman sa cumperi un TV si alta se intampla cand semnezi un contract de credit pe 10-20-30 de ani.
Ceea ce nu prea este grozav in cazul nostru, unde lipsa de cultura se manifesta pentru ambele domenii , economic si social este ca nu vad o solutie si nici tendinta de imbunatatire pe termen scurt a situatiei, dimpotriva. Aceeasi tendinta vad ca incepe sa se intample si in tarile europene de mai la vest, scade aceasta cultura civica si economica, din cauze multiple. Personal percep o erodare a acestor societati relativ mature. Foarte multi emigranti din zone cu slaba cultura (antrenament) social economic pe de o parte, si bastinasi care prinsi intre societatea de consum si job-uri foarte solicitante nu reusesc sa transmita aceste valori odraslelor care au mari probleme de comportament in societate (alienare din cauza inexistentei mediului familial real) si actul educational esueaza in proportii din ce in ce mai mari. La asta se mai adauga alienarea celor angrenati in aceste mari mase de emigranti, cat si a bastinasilor din tarile primitoare, frustrari, etc. ceea ce duce la o si mai mare pierdere a coeziunii sociale. Masele devin din ce in ce mai usor de manipulat.
Parerea mea este ca o sa asteptam la o implozie cam urata a multor state, UE nu face exceptie. Poate-s pesimist, timpul imi va da dreptate sau nu. Cert e ca momentan cel putin aici in Romania suntem intr-un cerc vicios ...
"
Mihvoi : "
Ma gandesc ca in orice societate va exista o stratificare a informatilor si fraierilor, intotdeauna vor fi niste smecheri care ii vor fraierii pe cei de la baza piramidei. Doar forma si distributia piramidei variaza. La fel, este greu de stabilit optimul intre conducerea prin elite fata de conducerea "democratica". Probabil optimul variaza in functie de situatia sociala de facto, nu trebuie sa cautam un echilibru absolut.
De acord in general cu tot ce ai spus.
Cand iti faci blog ? ;)
"
C: "Sincer sunt prea lenes si dezorganizat sa imi fac blog."
Totul se discuta acum un an de zile pe email, mai dezordonat, nu era gândit pentru publicare...
C: (Mon, Oct 25, 2010 at 1:01 P)
RăspundețiȘtergere"Am gasit un comentariu interesant la articolul asta http://www.economist.com/node/17308123?story_id=17308123
Concluzia " As long as we have a large part of these folks in our population, I cannot entrust responsibility of my life in the next 5, 10, 20 years in their hands " e cam ceea ce simt eu cand ma uit la conationalii nostrii (nu la toti, doar la majoritatea) ...
Huyu wrote:
Oct 21st 2010 4:37 GMT
Reform...! What reform. He is wise to be prudent and has to judge the timing very carefully. English major liberal arts graduates at it again, trying to comment on matters they do not understand. Mr. Xi should be holding the line, at least for now.
There was a superb scholar of most impressive credentials. (Let's call him our magnificent Uncle Sam.) He is however, no farmer, that is, our humble farmer of low origin, who may grace your fragranced face with his dirty spit from time to time. Our scholar moves into the village, and tries his hand in planting our most high-yield rice to endow his new found community with, let's say, additional happiness. (Let's call it democracy.) It is hard labour indeed. After two months of labour, the scholar finds that the rice has not grown enough, at least not to the height his theoretical wisdom should dictate. Believing he is infinitely superior to our humble farmer, he decides the lift the buds across the field to help them to grow. Hard labour again, with his bare hands, of course. The rest you can put your vivid imagination to good work.
With a few thousand years of history, we have the benefit of knowing many more ancient wisdoms, and knowing what we do not know.
As much as I would be very self-interested to ensure that a form of democracy takes root in China today, tomorrow, or just next year, I am not optimistic in the short term. However, I am very optimistic in a slightly longer term of say 10-20 years, perhaps with a median of 15.
I have a very simple test to judge when to start implementing a plural, universal democracy with strict controls on the election process to ensure that is is both a democractic process and a meritocracy, which is the inherent Chinese characteristics of governance, but that is for another time and another story.
If I camp in the Humble Administrator's Garden in Suzhou, a UNESCO site, for close to one month, and I do not see anyone boy, girl, or even adults, pee in public, then the Chinese people would be ready. That may take another 10 years, 15, or 20 years. Whatever it takes, let it be. China should steadfastly adhere to it, and no amount of pressure, especially foreign should disrupt it.
At the present, we are still far from that, I see children peeing in the magnificent Lotus Pond under the approving gaze of the parent for a good relieving with a hundred other tourists looking on around them while the public toilet is 50 meters away with clearly marked signs. Young college-looking students jump the queue ahead of me while claiming all the god-given reasons why it is a civilized act. Our own Indian "dalit" looking folks wandering the Wangfujing shopping heaven with spit flying unto many a tourist fragranced face. (Mind you these dalits, if you can call them such, are not hereditary, like their Indian counter-part, they have all the opportunity to educate themselves and climb up the social ladder in a few short years, if so they choose to.)
I dread giving the vote to such folks.
You may call me naive, and a bigot. However, I simply respond that I am a realist. Peeing in public, caring for others, maintenance of public hygiene is just a small reflection of the responsibility an individual takes to others. As long as we have a large part of these folks in our population, I cannot entrust responsibility of my life in the next 5, 10, 20 years in their hands. For now, a responsive meritocracy, with abuses, will suffice.
Later, to be cleansed constantly by democratic monitoring.
"
Mihvoi: (Mon, Oct 25, 2010 at 9:43 PM)
RăspundețiȘtergere"Intrebarea asta se pune de mult : daca masa celor "multi si prosti"
pot alege niste conducatori buni. Realitatea este ca vor alege
conducatori mai putin buni decat optim, dar vor evita de obicei niste
conducatori foarte prosti. Asta e democratia, un tradeoff intre
conducerea optima si riscul minim fata de o dictatura distrugatoare.
Eu cred ca un sistem care ar merge ar fi unul ierarhic, cu o "middle
class" care sa formeze opinii si care sa fie ascultata de cei multi
cand se merge la vot. Astfel s-ar putea vota mai putin pe mici si
bere, ci mai in cunostinta de cauza, in acelasi timp pastrand un
echilibru intre nevoile diferitelor paturi ale societatii."